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Author Topic: La Pasión Salvífica - Passion Week - Audio CD in Spanish - Byzantine Style  (Read 2739 times) Average Rating: 0
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kelfar
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Byzantine Chant


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« on: February 07, 2007, 09:57:29 PM »

Dear to Christ,

This is an announcement  in Spanish language regarding a newly released audio CD titled, "La Pasión Salvífica - Passion Week"  from the Antiochian Archdiocese of Mexico. You may listen to the audio demo of the tracks by visiting http://www.kelfar.net/orthodoxiaradio

It would be great if someone can translate the announcement into the English language.

C.D. (III) : La Pasión Salvífica

Con la bendición de nuestro padre y Metropolita Antonio, y gracias al amoroso y paciente trabajo desarrollado por el Archimandrita Ignacio Samaán, aparece esta tercera entrega de canto bizantino en lengua española. Esta música esparce, como suave fragancia, los tesoros espirituales de la cristiandad de oriente a través de cantos de alabanza, contrición y amor a Dios; compuesta por hombres santos, nos permite —guardando la debida proporción— unirnos humildemente a los coros celestiales en una alabanza eterna al Señor.

Dentro de la himnografía bizantina, la correspondiente a la Semana Santa ocupa un lugar preponderante, pues las oraciones, los servicios y los cantos de este período nos recuerdan detalladamente los hechos sucedidos en ese momento crucial en la historia de la salvación. Muestra de ello son: el Tropario del Domingo de Ramos, el Tropario del los Maitines celebrados ese mismo día en la noche (conocido como Tropario del Novio, cuyo texto está basado en la parábola de las Diez Vírgenes), y el del Jueves Santo —Tropario es un himno que, en forma concisa, describe las virtudes de un santo o una festividad importante dentro de la Iglesia—. En el Tropario del Novio, Cristo es el prometido del alma: el «Varón de los dolores» quien, según la profecía de Isaías, «no tenía apariencia ni presencia [...], no tenía aspecto que pudiésemos estimar [...], fue oprimido y se humilló y no abrió la boca», y quien «nuestras dolencias llevó y nuestros dolores soportó [...], herido por nuestras rebeldías [...], por sus llagas hemos sido curados» (Is 53); es el Novio del alma en cuya espera ella ha de vigilar «para no ser arrojada fuera de [su] Reino».

En el Tropario del Jueves Santo, la Iglesia plantea ante nuestra vista la comparación entre la iluminación de los apóstoles en la Divina Cena y la partida de Judas hacia la noche de la corrupción.
En Mi hijo primogénito y Entregué mis espaldas es Cristo mismo quien habla: se lamenta que su pueblo, Israel, no lo reconoció como Mesias, por un lado; por el otro, nos describe los sufrimientos que padeció por la salvación del mundo. Ambos cantos pertenecen también al oficio del jueves en la noche.

Mención aparte merece Hoy fue colgado en la cruz, canto muy estimado en el Medio Oriente cristiano; interpretado con gran belleza en árabe por el P. Ignacio, percibimos la profundidad y el sentido del texto y la melodía.

El Viernes Santo en la noche se entonan las Lamentaciones —extenso poema dividido en tres secciones o Estasis—, donde la Madre de Dios y la Iglesia lloran por la muerte del hijo. Sin embargo, como también se puede constatar en El Gran Moisés, una nota de esperanza se manifiesta por la Resurrección y la Redención del género humano: Cristo que duerme en el sepulcro, la Vida que desciende hacia la muerte, la luz que penetra en la oscuridad. El silencio del Sábado Santo nos traslada del triunfo oculto en la Cruz hacia el grito de la Resurrección: «Cristo ha resucitado».

Por ello, el sábado en la mañana se canta, antes del Evangelio, Levántate, oh Dios, juzga la tierra mientras el sacerdote esparce en la iglesia hojas de laurel, anticipando la victoria de Cristo sobre la muerte.

La Pasión salvífica, tercera producción de nuestro coro, será el preámbulo de la cuarta: La Gloriosa Resurrección.

Como es ya tradicional, en esta ocasión también pedimos de antemano disculpas por los errores que pudiesen aparecer en la presente grabación: Dios es el único Infalible. Quiera Dios que estas humildes oraciones sean agradables ante su Presencia, para su mayor gloria, honor y adoración. Amén.
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kelfar
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Byzantine Chant


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« Reply #1 on: February 08, 2007, 02:30:46 PM »

English version:

C.D. (III) : The Saving Passion

With the blessing of our father and Metropolitan Anthony, and thanks
to the loving and patient work carried out by Archimandrite Ignacio
Samaán, this third issue of Byzantine chant in Spanish is made
available. This music spreads, like a beautiful fragrance, the
spiritual treasures of the Christianity of the East by means of chants
of praise, contrition and love of God; composed by holy men, it allows
us – within proportion – to join ourselves humbly to the heavenly
choirs in eternal praise of the Lord.

Within Byzantine hymnography, that for Holy Week occupies a special
position, since the prayers, the services and the chants of this time
remind us in detail of the sequence of events at this crucial moment
in the history of salvation. Examples of this are: the troparion for
Palm Sunday, the troparion of Matins on this day in the evening (known
as the Troparion of the Bridegroom, its text based on the Parable of
the Ten Virgins), and that of Holy Thursday. A troparion is a hymn
that, in concise fashion, describes the virtues of a Saint or an
important Church feast. In the Troparion of the Bridegroom, Christ is
the betrothed of the soul: the "Man of sorrows" who, according to the
prophecy of Isaiah, "hath no form nor comeliness […], no beauty that
we should desire him […]; He was oppressed, and he was afflicted, yet
he opened not his mouth", and who "hath borne our griefs and carried
our sorrows […], bruised for our iniquities […], and with his stripes
we are healed". (Isaiah 53); he is the Bridegroom of the soul, in
waiting for Whom she must be vigilant "in order not to be shut out of
the Kingdom".

In the troparion for Holy Thursday, the Church places before us the
comparison between the illumination of the Apostles during the Last
Supper and the departure of Judas for the night of corruption. In My
only-begotten Son and I turned My back, it is Christ Himself who
speaks: he laments, on the one hand, the fact that His people, Israel,
did not recognize Him as the Messiah, and on the other, describes the
sufferings He has undergone for the salvation of the world. Both
chants also belong to the Thursday night office.

Today is hung upon the Tree, a hymn much-loved in the Christian Middle
East, deserves a special mention; sung with great beauty in Arabic by
Father Ignacio, we understand the profundity and the meaning of the
text and the melody.

On the night of Holy Thursday we sing the Lamentations – an extended
poem divided into three sections or Stases – in which the Mother of
God and the Church weep for the death of her Son. However, as one may
also see in Great Moses, a note of hope for the resurrection and
redemption of mankind appears: Christ who sleeps in the sepulchre, the
Life who has come down to death, the light that shines in the
darkness. The silence of Holy Saturday takes us from the hidden
triumph in the Cross to towards the shout of the Resurrection: "Christ
is risen!"

Thus, on the morning of Holy Saturday, before the Gospel, is sung
Arise, O God, and judge the Herat while the priest spreads laurel
leaves around the church, anticipating the victory of Christ over death.

"The Saving Passion", the third production by our choir, will be the
preamble to the fourth, The Glorious Resurrection.

As is now traditional, we also take this opportunity to ask
forgiveness for any errors that may appear in this recording: God
alone is infallible. May God grant that these humble prayers be
agreeable in His sight, to His glory, honour and adoration. Amen.
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Fr. David
The Poster Formerly Known as "Pedro"
Archon
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« Reply #2 on: February 08, 2007, 04:43:43 PM »

Muchísimas gracias por habernos dicho de este disco.
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Priest in the Orthodox Church in America - ordained on March 18, 2012

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